اخبار واطلاعات مرتبط با حماسه پرشور اربعین حسینی

ارسال به دوست

نام شما :
نام دوست شما :
ایمیل دوست شما :

×

اشتراک گذاری


×

راهنمای کامل پیاده روی اربعین (دانستی ها و ملزومات لازم)

  • 1396/08/05
  • 0
  • 4872
  • نوشته مدیر

سفر پیاده‌روی اربعین یک سفر متفاوت است. اگر شما هم قصد سفر کرده‌اید، باید بدانید که قرار است چه نوع سفری را تجربه کنید و آمادگی‌های لازم را برای آن به دست آوردید. 

با توجه به افزایش روز به روز مسافران پیاده‌روی اربعین، لازم است مسافران با اطّلاعات بیشتری سفر کنند. بسیاری از کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند، ممکن است تجربه سفرهای سنگین و پیاده‌روی‌های طولانی مدّت را نداشته باشند. بنابراین بهتر است اطّلاعات کافی از مسیر سفر و تجهیزات لازم خود، داشته باشند

 

مسیر پیاده‌روی چگونه است؟

 مسیر پیاده‌روی همه زائران یکی نیست، امّا مقصد همه آنها در نهایت کربلاست. متداول‌ترین مسیر پیاده‌روی، از نجف تا کربلا است؛ امّا عدّه‌ای هم ممکن است پیاده‌روی خود را از مرز ایران یا حتی شهر خود شروع کنند. در سال 96 برای تسهیل خروج از مرزها، دسته‌بندی صورت گرفته است که افراد با توجه به محل سکونت خود از مرز مشخّصی خارج شوند. مرزهایی که زائران امسال می‌توانند از آن خارج شوند عبارتند از:

  1. مرز مهران: مهمترین و شلوغ‌ترین مرز ایران و عراق است که جنوب استان ایلام قرار گرفته است و تا نجف 4 تا 6 ساعت راه است. ساکنان استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و همدان، می‌توانند از این مرز خارج شوند. 
  2. مرز شلمچه: این مرز در استان خوزستان قرار دارد و تا شهر نجف 5 تا 8 ساعت راه است. ساکنان استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان، از این مرز خارج می‌شوند.
  3. مرز چزّابه: در استان خوزستان قرار دارد و تا نجف 4 تا 7 ساعت راه است. ساکنان استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالی، از این مرز خارج می‌شوند.
  4. مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و تا نجف 5 تا 7 ساعت راه است. ساکنان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه، می‌توانند از این مرز خارج شوند.
  •  برای رسیدن به نجف می‌توان از دو طریق هوایی و زمینی اقدام کرد. هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی 25000 تومان است.
  •  برای خروج از مرز، حتما باید به ازدحام و شلوغی آن توجه داشته باشید. بنابراین بهتر است صبح زود را برای حرکت خود انتخاب کنید.
  •  هزینه کرایه ون و ماشین‌های سواری از مرز تا نجف حدود 25000 - 15000 دینار عراقی (حدود 50 تا 80 هزار تومان) است.
  •  در نجف، ماشین برای رفتن به حرم حضرت علی (علیه‌السّلام) وجود دارد، امّا به علّت ازدحام و شلوغی، اغلب خیابان‌ها بسته است و بهتر است پیاده‌ به سمت حرم حرکت کنید.
  •  مسیر نجف تا کربلا به صورت میانگین و عادی، 3 تا 4 روز طول می‌کشد. بنابراین 3 تا 4 روز را با توجه به توان بدنی خود برای پیاده‌روی، در نظر بگیرید. فاصله مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا 78 کیلومتر است.

کوله‌بار سفر را چطور ببندیم؟

یکی از توصیه‌های مهم به زائران اربعین، سبک سفر کردن است؛ زیرا تنها باری که مسافر در کل مسیر پیاده‌روی به همراه خود دارد، کوله‌بار سفر است که اگر سنگین باشد، باعث خستگی چند برابر او می‌شود. امروزه هم با توجه به پذیرایی‌های موجود در مسیر پیاده‌روی، چندان نیازی به بار سنگین نیست. اگر از کسانی که در سال‌های پیش پیاده‌روی اربعین رفته‌اند سوال کنید، به شما می‌گویند که چیزی برای سفر لازم نیست، فقط وسایل ضروری شخصی مثل ملحفه، ماسک، قرص‌های ضروری، لیوان، یک دست لباس و... که ممکن است لازم داشته باشید را به همراه داشته باشید.

پس، از حمل وسایل غیر ضروری بپرهیزید و کوله خود را تا حد امکان سبک کنید و استفاده از کوله‌های حرفه‌ای کوهنوردی برای کمتر آسیب دیدن به ستون فقرات، بهتر است.

  • کسانی که کوله‌پشتی اذیتشان می‌کند گاها از کالسکه یا سبدهای چرخدار برای حمل بارهای خود استفاده می‌کنند.

کجا اقامت داشته باشیم؟

 به یاد داشته باشید که پیدا کردن هتل در شهرهای نجف و کربلا بسیار دشوار و گران است. اگر قصد اقامت در هتل را دارید، قبلا برای آن برنامه‌ریزی کرده و هتل رزرو کنید.

در مسیر پیاده‌روی موکب‌ها و حسینیه‌های بسیاری برای استراحت و شب‌مانی وجود دارد، امّا باید توجه داشته باشید که از همان سرشب کم‌کم پر می‌شوند و اگر دیر اقدام کنید، ممکن است جای خواب مناسب پیدا نکنید. پس زمان‌های پیاده‌روی خود را به نحوی برنامه‌ریزی کنید که با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید.

با وجود اینکه امنیت کافی در مسیر پیاده‌روی وجود دارد، امّا سعی کنید موارد امنیتی را رعایت کنید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. سعی کنید به اندازه توان بدنی خود حرکت کنید و متناسب با آن استراحت کنید. بهداشت را کاملا رعایت کنید؛ چون در صورت بروز بیماری، پیاده‌روی شما سخت‌تر می‌شود.

.


نظر شما
نظرات کاربران
  • تعداد نظرات : 0
  • نظرات انتشار یافته : 0
  • در انتظار تایید : 0
  • نظرات تایید نشده : 0

Enter Title
ماوس رابرروي اينجا نگه داريد و سپس برروي نوارابزار براي ويرايش متن استفاده كنيد.

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک