صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
گنبد جدید حرم مطهر حسینی جلوه‌ای از توانایی مهندسان ایرانی

تاریخ ایجاد   يکشنبه, 9 تیر 1398     بازگشت

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، عبدالحمید جعفری مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت، در جریان بازدید مدیران پخش و تأمین صدا و سیمای مراکز استان‌ها از کارگاه ساخت گنبد جدید حرم مطهر امام حسین علیه السلام در کرمان افزود: سازه‌ی فعلی گنبد واقعاً روی بال فرشته‌ها است زیرا شکاف‌هایی در آن وجود داشت که مشت داخل آن می‌رفت و با یک تکان شاید فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد.گنبد جدید حرم مطهر حسینی جلوه‌ای از توانایی مهندسان ایرانی

مشاور و طراح خشت‌های گنبد در حال ساخت ادامه داد: کشورهای دیگری هم برای طراحی این گنبد آمده بودند، اما کسی جسارت انجام آن را نداشت اما تیم فنی و مهندسی استان کرمان با پذیرفتن انجام این پروژه ریسک بزرگی را قبول کرد.

وی افزود: بحث انتخاب مواد کاربردی و طراحی سیستمی که سازه‌ی قبلی را مستحکم نگه دارد بدون این‌که ویژگی‌های معماری چند صد ساله  آن را بهم بزند، در دستور کار قرار گرفت.

جعفری با بیان این‌که زیبایی معماری ایرانی به تفوق و برتری نگاه عرفانی در آن است؛ اظهار داشت: سازه جدید از بهترین نمونه‌های توانایی مهندسی ایرانی است که ۷ و نیم متر ارتفاع گنبد را افزایش می‌دهد و بنا به نظر آیت الله سیستانی نباید از مناره‌ها تجاوز می‌کرد.

وی اذعان کرد: سازه جدید سبک و قابلیت باز و بسته شدن و تضمین مقاومت ‌تا ۳۰۰ الی۴۰۰ سال آینده را دارد و با این طرح برای اولین بار صنعتی‌سازی در بقاع متبرکه را ایجاد کردیم، در این زمینه دارای دانش فنی بومی هستیم.

مشاور و طراح پروژه معراج-ترفیع گنبد امام حسین علیه السلام-اظهار داشت: روی قطعات همه چیز گالوانیره شده و ‌بهترین کاری که می‌توانستیم برای خدمت به امام حسین(ع) انجام دهیم، عملیاتی کردیم.

وی با بیان این‌که باید خشتی طراحی می‌کردیم که پشت آن ملات نباشد زیرا وزن سازه را بالا می‌برد؛ گفت: ۲۳ آیتم به عنوان فاکتورهای مؤثر در انتخاب از ۱۲ تیم بررسی کردیم که هیچیک جواب نداد تا در نهایت با الهام از جانب خداوند، طرحی بی سابقه و آسیب‌ناپذیر ارائه شد.

جعفری توفیقات الهی و عنایات امام حسین علیه السلام در جای‌جای این پروژه را مورد توجه قرار داد و گفت: علاوه بر دقت مکانیکی، سرعت خوبی هم به دست آوردیم و با نیروی مردم این خطه بدون مهندسی معکوس و از صفر آغاز کرده و طرح را بومی‌سازی کردیم.

وی اظهار داشت: نرم افزاری طراحی کردیم که با ضریب مهندسی مازاد هر چه خشت‌ها به سمت رأس می‌رود دچار اعوجاج نشود.

در این بازدید جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان هم با بیان اینکه تیم مشاور و دیگر دست اندرکاران از هر جهت از بین بهترین افراد انتخاب شده‌اند گفت: مکان اجرای پروژه هم با وجود این‌که چندین زمین پیگیری شد اما در نهایت به مکان کنونی که روزگاری معراج شهدای کرمان بوده، رسید که این همه از الطاف خداوندی است.

عبدالسین رحیمی  خاطرنشان کرد: کسانی که این‌جا با ذکر و شعار یا حسین کار می‌کنند، عمدتاً همان بچه‌های لشکر ۴۱ ثارالله و رزمندگان آن دوران هستند و بدین ترتیب پروژه به دست همان انسان‌های مؤمن و متدین در حال ساخت است.




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک