صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
شب و روز هشتم محرم متعلق به کیست و چرا؟

تاریخ ایجاد   يکشنبه, 24 تیر 1403     بازگشت

شب هشتم محرم به نام کیست؟

ماه محرم و عزاداری حسینی پیوندی ناگسستنی با فرهنگ و تاریخ ایران دارد و از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی کشور محسوب می‌شود. در ایران به رسم پیشینیان دهه اول را به عزاداری می پردازند و ده روز اول محرم را به نام یکی از شهدای کربلا می نامند. 

 

شب و روز هشتم ماه محرم :حضرت علی اکبر(ع)

شیعیان، شب 8 محرم را به علی‌اکبر اختصاص داده و سوگواری آن شب را با محوریت وی برگزار می‌کنند. در برخی مناطق نیز برای او تعزیه می‌خوانند. برای عزاداری در شب هشتم محرم می‌توانید با متن نوحه برای شب هشتم محرم یا متن روضه شب هشتم محرم و با استفاده از متن روضه علی اکبر به همراه فایل صوتی روضه عزاداری کنید.

 

علت نام گذاری شب هشتم محرم

شب هشتم محرم شب علی اکبر(ع) الگوی سبقت گرفتن در شهادت وآیینه تمام نمای پیغمبر است. کسی که از نظر اندام و شمایل، اخلاق، منطق و سخن گفتن، شبیه ترین فرد به پیغمبر بوده است. برای حفظ جایگاه پسر امام حسین و آشنایی با شیوه زندگی و اخلاق و رفتارش شیعیان روز هشتم محرم را به این شهید کربلا اختصاص داده اند و سعی می کنند در این روز درباره علی اکبر بیشتر بدانند و برای او عزاداری نمایند.

حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام

علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به علی‌اکبر فرزند امام حسین(ع) و لیلی بنت ابی‌مرة و از شهدای کربلااست که برخی او را بزرگ‌ترین فرزند امام حسین(ع) دانسته‌اند. امام حسین(ع) او را شبیه‌ترین مردم به پیامبر اکرم از نظر قیافه ظاهری، اخلاق و سخن گفتن معرفی کرده است. در تقویم ایران، 11 شعبان روز ولادت علی اکبر، روز جوان نامگذاری شده است.

ماجرای شهادت علی اکبر(ع) در واقعه کربلا

روز عاشورا تا هنگامی که اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) زنده بودند، عملاً آنها به میدان جنگ رفتند، و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و جنگ و مبارزه و شهادت بنی‌هاشم، پس از شهادت آنان آغاز شد.

بعد از اینکه اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) کشته شدند و کسی نماند جز اهل بیتش که فرزندان علی (علیه‌السّلام)، فرزندان جعفر، فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن و فرزندان خود او بودند؛ آنها جمع شدند و با هم خداحافظی کردند و تصمیم به جنگ گرفتند.(دینوری، احمد بن داود، الاخبار الطوال، ص256)

اکثر قریب به اتفاق منابع دست اول و معتبر تاریخی، حضرت علی‌اکبر را اولین شهید از بنی‌هاشم ذکر کرده‌اند.( طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری ج5، ص446)

حضرت علی‌اکبر در آخرین لحظات عمر، ندا داد:پدر جان، خداحافظ. این جدم رسول خداست که تو را سلام می‌رساند و می‌گوید:سریع‌تر به ما ملحق شو.آن‌گاه علی فریادی زد و جان داد. حسین آمد و بر بالینش قرار گرفت و صورت به صورت او نهاد، و گفت:

خدا بکشد مردمی را که تو را کشتند. چقدر این مردم بر خدا و هتک حرمت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) گستاخ و بی‌باک گشته‌اند. بعد از تو، خاک بر سر دنیا.(طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ص465)

حضرت علی‌اکبر را پایین پای امام حسین (علیه‌السلام) دفن کرده‌اند و امروز قبر ایشان داخل ضریح امام حسین (علیه‌السلام) قرار دارد و محل زیارت مردم می‌باشد.




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک