صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی(ع)

تاریخ ایجاد   يکشنبه, 28 آذر 1395     بازگشت

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع)روز گذشته  همزمان با 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در نجف اشرف و با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق، سیدعلاء موسوی رئیس دیوان وقف شیعی عراق، حجت الاسلام و المسلمین سیدنزارحبل المتین تولیت حرم مطهرامام علی (ع)، رونمایی شد.

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این مراسم گفت:  پروژه مرمت خشت‌های تاریخی گنبد حرم مطهر علوی به نام طرح یا علی(ع) از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده بود.

وی افزود: تعداد خشت‌های مرمت شده در این طرح بیش از 9هزارو600خشت در ابعاد مختلف است که در طول 15 ماه مرمت و جایگذاری شد تا گنبد مطهر ترمیم گردد.

وی گفت: با حمایتها و پشتیبانیهای موثر مرجعیت معظم شیعه و مدد متولیان امر در کشور عراق خصوصاً دیوان وقف شیعی و مدیران و تولیت آستان‌های مقدس،علوی، حسینی، عباسی، جوادین، عسکریین و مزارات موجب گردید دو کشور ایران و عراق در جهت توسعه این اعتاب مقدسه گامهای موثر و ارزشمندی را برداشته که به بارزترین آن‌ها توسعه حرم مطهر علوی به نام صحن حضرت زهرا(س) و توسعه حرم حسینی به نام صحن عقیله بنی هاشم(س) اقدام نمایند.

پلارک افزود: هم اکنون نیز که به منظور پرده برداری از پایان یافتن مرمت گنبد حرم اباالحسن علی علیه السلام گرد هم آمده ایم، شاهد دستاورد هنری دیگری از همت و کوشش هنرمندان و صنعتگران متدین هستیم.

براسا این گزارش، گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگی‌های خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر دارد.

پروژه ترمیم خشتهای گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.

تعداد رج‌ها(دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشتها نزدیک به 10 هزار عدد است.

با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی خشت‌ها و روکش طلای آنها براساس عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود از این رو تولیت حرم مطهر امیر المومنین (ع) مسئولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد.

یکی دیگر از اقداماتی که طی اجرای این پروژه صورت گرفته بازسازی تاج تاریخی گنبد و نصب مجدد آن بود.

این پنجه و خورشیدی با الگو قرار گرفتن از عکسی قدیمی توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات طراحی و در تهران ساخته شد.این تاج طلایی که از نمادهای بجا مانده از عصر نادری می‌باشد، شامل یک دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(ع) است.در کف این دست آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.

 




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک