صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
بازدید خبرنگاران کرمان از پروژۀ صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف

تاریخ ایجاد   يکشنبه, 10 دی 1396     بازگشت

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان،  فلاحان مسئول تاسیسات پروژۀ صحن ضمن معرفی بخش‌های مختلف اظهار داشت: این طرح بزرگ در دو بخش زیارتی و غیرزیارتی تعریف شده که بخش غیر زیارتی شامل ساختمان‌های اداری، مضیف، مهمانسرا، کتابخانه، آشپزخانه، موزه و پارکینگ با امکانات رمپ، پله و آسانسور می‌باشد، ضمن آنکه مجموعا ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی با آب گرم هم احداث شده است.

وی افزود: برای اجرای این پروژۀ بزرگ که بزرگ‌ترین بنای تاریخ جهان تشیع است، همه مصالح و نیروهایمان از ایران تامین می‌شوند.

لازم به ذکر است؛ پروژه صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی در تاریخ عتبات عالیات به شمار می‌رود. طراح، مجری و بانی این پروژه ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمهوری اسلامی ایران بوده و در این زمنیه هماهنگی‌های لازم به صورت کامل با دیوان عالی اوقاف عراق و آستان قدس علوی صورت گرفته است.

این پروژه در ضلع غربی حرم مطهر در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) امتداد دارد.

با ساخت این صحن، حرم مولا علی علیه السلام از غربت در آمده است

جانشین ستاد بازسازی نجف اشرف نیز گفت: احساس می‌کنیم با ساخت این صحن، حرم مولا علی علیه السلام از غربت در آمده است

رحمان احمدی در جمع خبرنگاران کرمانی در شهر مقدس نجف، افزود: در راستای توسعه حرم مطهر حضرت علی علیه السلام صحنی با وسعت ۲۲۰ هزار متر مربع طراحی شد که با پیشنهاد ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف و تایید آیت الله سیستانی صحن «حضرت فاطمه زهرا» (سلام الله علیها) نام گرفت.

وی ابراز کرد: شایسته بود در کنار امام مظلومی مانند علی علیه السلام صحن بانوی مظلومه‌ای به نام صحن «حضرت فاطمه زهرا» (سلام الله علیها) طراحی و ساخته شود تا مکمل حرم مولا باشد.

جانشین ستاد بازسازی عتیات عالیات نجف اشرف با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کار ساخت صحن به اتمام رسیده، خاطر نشان کرد: احساس می‌کنیم با ساخت این صحن، حرم مولا علی علیه السلام از غربت در آمده است.

احمدی با اشاره به خرید و تخریب ۵۰ هتل در اطراف حرم جهت ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) افزود: پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) علاوه بر فضاهای عبادتی و زیارتی شامل دو ساختمان شامل موزه به منظور نگهداری و نمایش آثار تاریخی و عتیقه جات موجود در خزینۀ حرم مطهر و ساختمان بخش‌های اداری و کتابخانه آستان با ظرفیت یک ملیون کتاب و مجهز به کارگاه ترمیم نسخ خطی. همچنین یک شبستان بزرگ به منظور برگزاری دروس حوزوی و سخنرانی های دینی می‌باشد.

وی ابراز نمود: مهمترین بخش این پروژه فضای عبادتی و زیارتی آن بوده که ۵۰ درصد از کل مساحت را تشکیل می‌دهد، فضای عبادتی و زیارتی شامل یک مصلای بزرگ می‌باشد و تمامی خدمات رفاهی از قبیل مهمانسرای زائران و سرویس بهداشتی و غذاخوری خادمان حرم در آن در نظر گرفته شده است.

پخت و توزیع روزانه ۶۶۰ هزار پرس غدا در سه وعده در ایام اربعین

احمدی افزود: این صحن در چهار طبقه طراحی شده که کارهای مربوط به سفت کاری بخش زیارتی تقریبا تمام شده و مقداری آینه کاری مانده است و ان شاءالله اربعین سال آینده به طور کامل در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف گفت: بخش زیارتی و غیر زیارتی صحن هر کدام ۱۱۰ هزار متر مربع طراحی شده‌اند که در اربعیبن امسال روزانه ۶۳ هزار نفر در بخش زیارتی پذیرش شدند ضمن آنکه روزانه ۶۶۰ هزار پرس عذا در سه وعده پخت و توزیع می‌شد و ۶۰ موکب از استان‌های مختلف که معین نجف اشرف بودند، به زائران خدمات رسانی داشتند.

در صحن زیارتی همزمان صد هزار نفر می‌توانند نماز جماعت اقامه کنند

وی افزود: در صحن زیارتی همزمان صد هزار نفر می‌توانند نماز جماعت اقامه کنند، الان هم نماز جماعت خانم‌ها در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برگزار می‌شود.

احمدی با بیان این نکته که این صحن معنویت خاصی دارد، گفت: کسی بدون وضو در صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کار نکرده است و کسانی که این‌جا کار می‌کنند از قشرهای مختلف با جایگاه‌های متفاوت هستند که با اعتقادات خاصی وارد کار می‌شوند.

کسی بدون وضو به سنگ‌های بنا دست نمی‌زند

وی به یک روحانی اشاره کرد که با تعدادی سنگ‌کار حرفه‌ای می‌آیند و خدمت می‌کنند؛ و در ادامه گفت: این‌ها حتی سنگ‌ها را بدون وضو لمس نمی‌کنند.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف در خصوص هزینه‌های ساخت صحن فوق اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی هزینه شده و تا پایان کار پیش بینی می‌کنیم به ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

احمدی یادآور شد: قبل از اربعین کارخانه آب معدنی ساقی کوثر را راه اندازی کردیم که ساعتی ده هزار تا آب معدنی کوچک تولید می‌کند از طرفی به موکب‌هایی که قرار بود در نجف مستقر شوند اعلام کردیم با خودشان آب نیاورند.

هم اکنون ایوان طلا و مناره‌های حرم مطهر علوی در حال ترمیم است

وی در ادامه پیرامون آسیب دیدن گنبد حرم مطهر حضرت علی علیه السلام که در زمان حضور امریکایی‌ها در عراق اتفاق افتاد، ابراز کرد: به خاطر آسیب‌هایی که به گنبد وارد شده بود، دو سال دور گنبد گونی نصب بود و خشت‌ها را جدا کرده و در انبار گذاشته بودند که قرار شد ستاد بازسازی عتبات نجف اشرف آن را تعمیر کند که این کار طی ۲۲ ماه انجام و سال گذشته در ۱۳ رجب رونمایی شد؛ هم اکنون ایوان طلا و مناره‌های حرم مطهر علوی در حال ترمیم است.

احمدی در خاتمه به بحث تعمیر مقبره حضرت هود و حضرت صالح اشاره کرد.

 

 

 




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک