صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
ورود روزانه 15 تریلی مصالح ایرانی برای تکمیل طرح توسعه حرم علوی

تاریخ ایجاد   يکشنبه, 30 اردیبهشت 1397     بازگشت

  

به گزارش خبرنگار اعزامی حج و زیارت خبرگزاری فارس از عراق، اصحاب رسانه در نخستین روز سفر به عراق به منظور بازدید از توسعه اعتاب مقدسه به صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی در نجف اشرف مشرف شدند.

صحن حضرت زهرا(س) حدود 5 سال است که کلید خورده است. این صحن به همت مهندسان ایرانی و با نذورات مردم کشورمان در حال توسعه و احداث است.

صحن حرم حضرت زهرا(س) حرم علوی شامل دو بخش زیارتی و غیرزیارتی است که بخش زیارتی آن در چند سال اخیر مورد بهره برداری قرار گرفته اما هنوز تکمیل نشده است.

بخش غیرزیارتی صحن حضرت زهرا(س) نیز شامل بخش‌های اداری، پارکینگ، کتابخانه و موزه است که مهندسان کشورمان شبانه روز در حال تکمیل این طرح هستند تا جایی که در هر گوشه و کنار این صحن شاهد حضور جوانان کشورمان برای تکمیل و بهره‌برداری صحن حضرت زهرا(س) هستیم که هر کدام عاشقانه و با دل و جان برای این طرح تلاش می‌کنند.

حامد امیری مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) که اصحاب رسانه را در بازدید این طرح همراهی می‌کرد با اشاره به اینکه این صحن در مساحتی بالغ بر 220 هزار مترمربع زیربنا پیش بینی شده است اظهار داشت: مساحت بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) 100 هزار مترمربع و بخش غیرزیارتی نیز حدود 120 هزار مترمربع است.

وی درباره بخش غیرزیارتی طرح توسعه حرم علوی افزود: در این بخش موزه با مساحت 16 هزار و 500 مترمربع، کتابخانه با مساحت 16 هزار و 500 مترمربع، اداری با مساحت 10 هزار مترمربع و هتل با مساحت 11 هزار مترمربع در حال احداث است.

امیری با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از صحن حضرت زهرا(س) حرم علوی 60 درصد زائران از این صحن به شبستان و حرم هدایت می‌شوند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سازه برای ما اهمیت بسیاری دارد برهمین اساس سعی کردیم سازه‌ها و زیرساخت را محکم کار کنیم تا چندین سال این یادگار مهم در اختیار زائران قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکثر ابزار و مصالح استفاده شده در این طرح از ایران تامین شده است گفت: بیشتر ابزار و مصالح از کشورمان خریداری و تامین می‌شود البته برخی از مصالح که مشابه داخلی ندارند مثل چیلر را با توجه به نیاز و کاربری از عراق خریداری کردیم. همچنین بیش از یک هزار و 200 نیروی کار ایرانی در اینجا فعالیت می‌کنند تا از این طریق گامی به سوی اشتغال زایی در کشور برداشته باشیم.

مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) با بیان اینکه روزانه 15 تریلی مصالح وارد صحن می‌شود تصریح کرد: 70 درصد از مصالح داخلی استفاده می‌شود به طوری که سنگ کاشی و سرامیک و سایر محصولات از بخش خصوصی تامین می‌شود تا از این طریق به اقتصاد داخلی کمک کند.

امیری با اشاره به اینکه پارکینگ حرم با ظرفیت 500 خودرو در حال احداث است، درباره زمان بهره برداری از این صحن گفت: بخش زیارتی عید غدیر و یا تا پایان تابستان و بخش غیرزیارتی تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه معماری سنتی ایرانی و اسلامی در تمامی بخش های صحن قابل مشاهده است تصریح کرد: معماری سنتی ایرانی اسلامی در دورهای صفوی و عباسی را در صحن استفاده کردیم. این امر در راستای طرح قدیم حرم است و سعی کردیم شاکله را با معماری قدیمی ادامه دهیم.

امیری از گچ کاری هزار مترمربع از صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف خبر داد و گفت: در کنار کاسه‌های کچی 70 هزار متر مربع فضای آینه کاری است که رکوردی در این هنر به شمار می‌رود.

 




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک