صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.

ابزار ساخت متن های متحرک


 
از خرید کالاهای ملی تا اشتغال کارگران ایرانی در ساخت صحن حضرت زهرا(س)/ تخریب صحنی که یک ریال هم از اعتبارات دولتی استفاده نکرد+اینفوگراف

تاریخ ایجاد   دوشنبه, 22 مرداد 1397     بازگشت


خبرگزاری فارس - حمیدرضا تاجی: عکس‌نوشته ای یکی دو روز است که در فضای مجازی درحال دست به دست شدن است. یکی از رسانه‌های بیگانه بخشی از نقل قول رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفتگو با خبرگزاری فارس را منتشر کرده و بلافاصله پس از آن کمبودهای موجود در شهرهای جنوبی را با آن گره زده است.از خرید کالاهای ملی تا اشتغال کارگران ایرانی در ساخت صحن حضرت زهرا(س)/ تخریب صحنی که یک ریال هم از اعتبارات دولتی استفاده نکرد+اینفوگراف

تیتر این مطلب مغرضانه «طلاکاری‌های گنبد عراق و زندگی هزاران چابهاری در کپر» انتخاب شده تا احساسات بسیاری از کاربران را تحریک کند. این موضوع باعث شد تا حتی برخی سلبریتی‌ها آن مطلب را در صفحه شخصی شان بازنشر دادند. برخی افراد هم جمهوری اسلامی را بخاطر صرف هزینه از جیب مردم برای ساخت و توسعه مکان‌های مذهبی از جمله ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف زیر سوال بردند. عده‌ دیگری هم این شایعه را مطرح کردند که چرا ارزهای داخل این گونه از کشور خارج می‌شود.

برای صحت و سقم این شایعات، هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار دادیم.

 شایعه: ساخت صحن با هزینه جمهوری اسلامی

یکی از اولین شایعات راجع به هزینه‌های مربوطه ساخت و توسعه صحن حضرت زهرا(س) بود، عده ای مدعی شدند که این هزینه‌ها از محل بودجه جمهوری اسلامی و اعتبارات دولت ایران تامین می‌شود.

هرچند که سازمان عتبات و عالیات در ردیف بودجه سهمی ندارد که بخواهد در این خصوص هزینه کند، با این حال سراغ حسن پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات رفتیم و از وی درباره این شبهه پرسیدیم که به وی به خبرنگار ما می‌گوید: هرگز چنین چیزی صحت ندارد و تمام هزینه‌های ساخت و توسعه صحن حضرت زهرا(س) از نذورات مردمی است که آن‌ها را نذر ساحت مقدس اعتاب مقدسه کرده‌اند.

شبهه: بجای ساخت صحن به مردم ایران کمک کنید

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به کسانی که پیشنهاد می‌کنند که این پول‌ها را هزینه مردم فقیر کشور خودمان کنید، پاسخ می‌دهد: کدام حکم شرعی این اجازه را می‌دهد که حتی یک ریال از نذورات خاص مردم را که از جان و دل برای ساخت و توسعه اماکن مقدسه پرداخت کردند را جایی غیر از نیت آنان خرج کنیم. در ضمن بسیاری از مردمی که در این مورد هزینه می‌کنند دست به خیر دارند و به فقرا هم کمک می‌کنند.

نکته قابل تامل دیگر آن است که استان های محروم کشور سهم بیشتری در پرداخت این نذورات داشتند. به طور مثال براساس مشارکت‌های مردمی نسبت به میانگین جمعیت، استان خراسان جنوبی که جزو استان های محروم محسوب می‌شود، بیشترین کمک را به عتبات داشته است و یا استان ایلام از لحاظ اهدای کالا رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

شایعه: طلاکاری گنبدهای واقع در عراق با پول ایران

در عکس نوشته ابتدایی هم شایعه شده بود که ایرانی‌ها طلاکاری گنبد آستان‌های ائمه مدفون در عراق را تقبل کردند، درحالی که چنین چیزی صحت ندارد و شمش طلای به کار گرفته شده در پروژه‌ها از جانب طرف عراقی یعنی تولیت حرم های مطهر، تحویل هنرمندان ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌شود و ایرانی‌ها هزینه ای بابت این کار پرداخت نمی‌کنند.

شبهه: امکان پرداخت چنین هزینه‌ای توسط مردم وجود ندارد

برخی دیگر شبهه کردن که چگونه تمام این هزینه توسط خود مردم جمع آوری شده است که در پاسخ باید گفت: این که مبالغ جمع‌آوری شده طی چندین سال بوده و بخشی از این هزینه‌ها توسط ایرانیان خارج از کشور تامین شده است. همچنین شیعیان آمریکا، کویت، ترکیه، آذربایجان و ... طی این سال‌ها برای کمک به این توسعه صح حضرت زهرا(س] اعلام آمادگی کردند.از خرید کالاهای ملی تا اشتغال کارگران ایرانی در ساخت صحن حضرت زهرا(س)/ تخریب صحنی که یک ریال هم از اعتبارات دولتی استفاده نکرد+اینفوگراف

افضلی، معاون هماهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات هم در گفت و گویی درباره نذورات کارمندان، اصناف و اقشار گفته که راه‌های متنوع و جدیدی در این سال‌ها برای کمک به ستاد درنظر گرفته شده است، به طور مثال برخی از کارمندان و اصناف مختلف طبق تعهداتی متعهد می‌شوند که یک روز از دستمزد ماهیانه‌شان، از حقوق آنها کم و برای بازسازی عتبات عالیات اختصاص یابد.

وی اشاره ای هم دارد به کمک‌های مردم خیر در مساجد و می‌گوید: پول‌هایی که در مساجد توسط مردم جمع‌می‌شود، مبلغ قابل توجهی می‌شود، به طور مثال همین سال گذشته 400 مسجد استان کرمانشاه تقبل کردن که هرکدام 2 میلیون به این مهم اختصاص دهند.

شایعه: خروج ارزهای ایران به خارج از کشور

برخلاف برخی دیگر از شایعات مطرح شده، با تدبیر ستاد بازسازی عتبات عالیات و آن طور که مهندس امیری، مدیر پروژه صحن حضرت زهرا(س) گفته حدود 80 درصد کالای استفاده شده در این پروژه عظیم تولید ایران هستند و پولی بابت آن ها از کشور خارج نمی‌شود، درصد باقیمانده هم کالاهایی بودند که نمونه مشابه ایرانی نداشته اند. به این ترتیب و بااین روش، بسیاری از نذورات مردمی دوباره به چرخه اقتصاد ملی برمی‌گردد.

 شایعه؛ بکارگیری کارگران غیرایرانی در پروژه

عده‌ای دیگر هم شایعه عدم بکارگیری از کارگران ایرانی در ساخت این پروژه را مطرح کردند اما درست برعکس شایعات مطرح شده این طرح باعث اشتغال بسیاری از کارگران ایرانی هم شده، به طوری که بنابر اظهارات فداکار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف هم اکنون 1500 ایرانی در پروژه‌های ستاد عتبات عالیات نجف در حال فعالیت هستند و در ایام پیک کار این میزان به 2 هزار نفر می‌رسد.

همچنین باخرید اجناس مورد نیاز برای ساخت صحن حضرت زهرا(س) از  شرکت‌های ایرانی، صنایع بحران زده سیمان، فولاد و فرآوری سنگ کشور جان دوباره‌ای گرفته است.

از سوی دیگر بسیاری از رشته‌های صنایع دستی مانند قلمزنی، میناکاری، خاتم‌کاری، درودگری، آئینه کاری و کاشی‌کاری که در حال فراموشی بودند، احیا شدند. به طوریکه طی این سال‌ها بیش از 500آئینه‌کار جوان در پروژه‌های عتبات مهارت لازم را فراگرفته و اکنون استادکاران برجسته‌ای شده‌اند.

مساحت صحن حضرت زهرا(س)از خرید کالاهای ملی تا اشتغال کارگران ایرانی در ساخت صحن حضرت زهرا(س)/ تخریب صحنی که یک ریال هم از اعتبارات دولتی استفاده نکرد+اینفوگراف

به گزارش فارس، ساخت و توسعه صحن حضرت زهرا(س) در نجف، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می شود. بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در ۴طبقه به مساحت ۱۰۰هزار مترمربع و بخش غیرزیارتی هم در ۵طبقه و به مساحت 120هزار مترمربع ساخته شده است. طراحی صحن به‌گونه‌ای انجام گرفته که ارتفاع نهایی پروژه از ۱۵متر تجاوز نکند چرا که موجب اخلال در دید گنبد خواهد شد.

زمان بازگشایی کامل صحن حضرت زهرا(س)

آن طور که رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات وعده داده، قرار است در پاییز ۹۷  بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) به صورت کامل تحویل تولیت حرم شده و در اختیار زائران قرار گیرد.

نکته پایانی

هر چند که عده‌ای از روی ناآگاهی چنین شایعات و شبهاتی را مطرح کردند اما باید از کسانی که مغرضانه اینگونه به جمهوری اسلامی و عتبات عالیات حمله می‌کنند و یا مردم را به دلیل کمک به این اماکن مقدسه سرزنش می‌کنند پرسید که چرا هیچ وقت چنین سوالاتی را از کسانی که زندگی اشرافیگری دارند و سالانه چندین بار به سفرهای خارجی می‌روند، نمی‌پرسند؟




زیارت مجازی آنلاین حرم مطهر امام رضا(ع)

 

با انتخاب تصویر مربوط به هر صحن می توانید به صورت زنده  و مستقیم  به تماشای آن صحن بنشینید.

 


دلنوشته های فرشته های کوچک

           

تصاویر در اندازه اصلی را در نگارخانه - بخش دلنوشته ها دنبال کنید

گالری
 

امکانات

تمامی حقوق این سایت متعلق به سنتاد بازسازی عتبات عالیات می باشد Copyright © 2014 - All rights reserved.
طراحی سايت و بهينه سازی سايت توسط پورتال فراتک